سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب سئو

سایت مپ چیست و چطور بسازیم

همانطور که پیدا کردن یک مکان بدون استفاده از آدرس و نقشه می‌تواند دشوار باشد، گاهی برای گوگل نیز دشوار است که همه‌ی صفحات یک سایت را بدون دسترسی به نقشه‌ سایت یا سایت مپ پیدا کند. یک نقشه سایت (Sitemap) خوب می‌تواند گوگل را به صفحات مهم سایت شما هدایت کند. ساخت سایت مپ برای سئو سایت شما بسیار مهم است زیرا به گوگل این امکان را می‌دهد تا صفحات مهم سایت شما را حتی اگر از لینک‌های داخلی به درستی استفاده نکرده‌اید، بررسی و ایندکس کند.

 

خوشبختانه ساخت نقشه سایت XML و ثبت آن در گوگل و سایر موتورهای جستجو کاری ساده و آسان است. در ادامه، شما را طبق یک راهنمای قدم به قدم هدایت خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد نقشه سایت چیست؟ اهمیت نقشه سایت در سئو چیست؟ نقشه سایت چه ساختاری دارد و چگونه می‌توان برای سایت‌های وردپرسی نقشه سایت ایجاد کرد.

 

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل با پسوند XML است که تمام محتواهای مهم روی یک سایت را فهرست می‌کند و نحوه ارتباط صفحات مختلف را نمایش می‌دهد. هر صفحه یا فایلی که می‌خواهید در گوگل نمایش داده شود باید در این نقشه سایت قرار داده شود. به عنوان صاحب یک سایت، مطلوب شما این است که گوگل همه صفحات شما را ببیند و فهرست کند. اما گاهی برخی صفحات هیچ‌گونه لینک داخلی ندارند و این مساله منجر به دشوار شدن پیدا کردن صفحات برای ربات خزنده گوگل می‌شود. نقشه سایت به پیدا کردن صفحات مختلف سایت شما توسط ربات گوگل کمک می‌کند.

نکته مهم:

نقشه‌های سایت نمی‌توانند بیش از 50 هزار URL را در خود ثبت کنند. همچنین حجم فایل نقشه سایت نیز حداکثر می‌تواند 50 مگابایت باشد. در صورتی که نقشه سایتتان از یکی از این دو مورد بزرگتر شود، باید با دسته بندی مطالب در نقشه‌های مختلف سایت هریک را بصورت جدا در موتورهای جستجو ثبت کنید. سایت شما می‌تواند یک نقشه سایت برای صفحات، یک نقشه برای تصاویر و یک نقشه برای ویدیوها داشته باشد. نحوه ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول را در ادامه توضیح خواهیم داد.

بخش‌های مختلف یک سایت مپ XML

نقشه‌های سایت XML برای موتورهای جستجو ساخته شده‌اند نه برای کاربران. به همین خاطر ظاهری ناآشنا و نامفهوم دارند. برای مثال سورس کد یک فایل نقشه سایت با فرمت XML به صورت زیر است:

 

فایل XML اطلاعات را به نحوی نمایش می‌دهد که برای موتورهای جستجو ساده‌تر باشد. در ادامه جزییات این فایل ایکس ام ال را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

 

اظهاریه XML

 

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

این خط از کد به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که با یک فایل XML سر و کار دارند. همچنین ورژن XML و انکدینگ به کار رفته نیز مشخص شده است. برای نقشه‌های سایت، ورژن باید 1.0 و انکدینگ UTF-8 باشد.

 

URL set

 

<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">

این قسمت در واقع یک محفظه برای تمام URLهای موجود در نقشه است. همچنین این خط به خزنده‌های موتورهای جستجو استاندارد به کار گرفته شده را اعلام می‌کند. بیشتر نقشه‌های سایت استاندارد 0.9 را به کار می‌گیرند که مورد قبول گوگل، یاهو و مایکروسافت است.

 

URL

 

<url>

<loc>https://nardebangroup.com/</loc>

<lastmod>2021-08-21T16:12:20+03:00</lastmod>

</url>

این در واقع یک برچسب(tag) والد برای هر URL محسوب می‌شود. آدرس URL را باید در یک تگ زیرشاخه <loc> تعیین کرد. این آدرس‌ها باید به صورت مطلق تعریف شوند و نه به صورت نسبی. این تنها تگ الزامی در این قسمت است، اما موارد اختیاری دیگری نیز هستند که در ادامه به آنها اشاره شده است:

 

<lastmod> : در این تگ تاریخی که آخرین بار فایل نقشه ویرایش شده است مشخص می‌شود. تاریخ ذکر شده باید به فرمت موجود در کد بالا درج شود. مثلا اگر آخرین بار این فایل در 25 سپتامبر 2021 ویرایش شده است، تاریخی که باید درج شود به صورت 25-09-2021 باشد. درج ساعت نیز در این قسمت اختیاری است.

<priority> : اولویت هر URL نسبت به بقیه URLها را مشخص می‌کند. این تگ مقداری بین 0.0 تا 1.0 می‌گیرد که عدد بالاتر نشان‌دهنده اولویت بالاتر است.

<changefreq> : در این تگ تعیین می‌شود که صفحه مربوط به آن URL چند وقت یک بار تغییر می‌کند. وظیفه این تگ این است که به موتورهای جستجو اعلام کند که باید در چه بازه‌های زمانی به این صفحه مراجعه کنند و آن را مجددا بررسی کنند. مقادیری که می‌شود اینجا گذاشت عبارتند از always, hourly, daily, weekly, monthly, yearly, never.

البته گوگل اعلام کرده که عملا تگ <lastmod> را نادیده می‌گیرد، زیرا معمولا وبمسترها آن را به درستی آپدیت نمی‌کنند. تگ <priority> نیز از دید گوگل اهمیتی ندارد و آن را نادیده می‌گیرد. در مورد تگ <changefreq> نیز گفته می‌شود که امروزه دیگر نقش مهمی در سایت مپ ندارد.

 

rocket

سایتت به سئو نیاز داره؟

هر سایتی برای رتبه گرفتن، به سئو نیاز داره. اگر تا الان روی سئوی سایتت کاری نکردی، بهتره که از همین امروز شروع کنی.

از اینجا شروع کن

میخوام بیشتر یاد بگیرم

اهمیت نقشه سایت در سئو

گوگل محتواهای جدید را توسط ربات‌های خزنده‌ای که وب را بررسی می‌کنند کشف می‌کند. وقتی یک صفحه توسط این ربات‌ها بررسی می‌شود، به لینک‌های داخلی و خارجی آن توجه می‌شود. اگر یک آدرس URL پیدا شود که در فهرست جستجوی آن‌ها نیست، محتوای آن آدرس را فراخوانی می‌کنند و در جای مناسب ایندکس می‌کنند.

 

اما گوگل نمی‌تواند تمام محتواهای موجود را به این روش پیدا کند. اگر صفحه‌ای وجود داشته باشد که از صفحات شناخته شده به آن لینک داخلی داده نشده باشد، گوگل قادر به پیدا کردنش نخواهد بود.

 

اینجاست که اهمیت نقشه سایت در سئو مشخص می‌شود. کار سایت مپ این است که به گوگل (و البته موتورهای جستجوی دیگر) بگوید که کجا و در چه آدرسی می‌توانند مهم‌ترین صفحات آن سایت را پیدا کنند تا بتوانند این صفحات را ایندکس کنند.

 

چگونه سایت مپ بسازیم؟ آموزش ساخت نقشه سایت

برخی از سرویس‌های مدیریت محتوا (CMS) می‌توانند بطور نقشه سایت تولید کنند. این نقشه‌ها هرگاه که یک صفحه یا نوشته به سایتتان افزوده یا از آن حذف می‌شود، به‌روزرسانی می‌شوند. اگر CMS شما به صورت پیش‌فرض این کار را نمی‌کند، معمولا افزونه‌هایی هستند که نقشه سایتتان را برایتان ایجاد می‌کنند.

 

نقشه سایت در وردپرس

خوشبختانه از وردپرس نسخه 5.5 نقشه سایت بصورت خودکار تولید می‌شود و حاوی تمام پست‌ها و صفحات عمومی سایت است. از دیگر نقاط ضعف نقشه سایت پیش فرض وردپرس این است که تصاویر، ویدیو و اخبار را دربر نمی‌گیرد. نقشه سایت پیشفرض وردپرس در آدرس زیر قرار دارد:

 

/wp-sitemap.xml

برای ساخت سایت مپ و کنترل بیشتر روی محتوای نقشه سایت، به افزونه‌‌هایی مانند یوست سئو (Yoast Seo) و یا رنک مث (Rank Math) نیاز دارید.

 

نصب و پیکربندی نقشه سایت در وردپرس به کمک افزونه یوست سئو

برای نصب نسخه رایگان افزونه یوست سئو، وارد داشبورد وردپرس سایت خود شوید، و از قسمت افزونه‌ها، و سپس افزودن، می‌توانید Yoast SEO را جستجو کنید. روی دکمه‌ی نصب این افزونه کلیک کرده و سپس آن را فعال کنید.

 

افزونه سئو وردپرس یوست سئو

پس از فعال‌سازی افزونه یوست، از نوار ابزار کناری داشبورد خود روی SEO کلیک کنید و سپس به بخش عمومی و سربرگ امکانات بروید. در صفحه نمایش داده شده، مطمئن شوید که گزینه‌ی «نقشه های XML سایت» فعال شده است (روی روشن قرار گرفته باشد). با انجام این کار، نقشه سایتتان به صورت خودکار ایجاد خواهد شد و می‌توان از یکی از دو آدرس زیر، آن را مشاهده کرد:

 

yourdomain.com/sitemap.xml و یا yourdomain.com/sitemap_index.xml

 

روشن-کردن-تنظیمات-نقشه-سایت-در-یوست-سئو

نمونه نقشه سایت

برای مشاهده یک نمونه نقشه سایت میتوانید نقشه سایت ما را مشاهده کنید. نقشه سایت نردبان در این ادرس قرار دارد. ( نردبان از افزونه سئو رنک مث برای ایجاد نقشه سایت استفاده می‌کند. در صورتی که در انتخاب افزونه سئو خود تردید دارید مقاله مقایسه یوست سئو و رنک مث را مطالعه کنید.) در نهایت نقشه سایت یا سایت مپ سایت وردپرسی شما شبیه تصویر زیر خواهد بود:

 

نمونه نقشه-سایت-در-یوست-سئو

نمونه نقشه سایت برای سایت yoast.com

نکته: اگر می‌خواهید برخی از انواع مشخص محتواها (صفحه برچسب‌ها، صفحه دسته‌ها و برچسب محصولات، نمونه کارها و … ) در نقشه سایتتان اضافه یا حذف شوند، می‌توانید به قسمت «بهبود ظاهر جستجو» و سپس سربرگ «انواع محتوا» از تنظیمات افزونه یوست خود بروید و برای هریک از انواع صفحات تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید.

 

اضافه و حذف کردن مطالب مختلف از نقشه سایت در یوست سئو

خوب است بدانید:

در صورتی که قصد دارید یک صفحه خاص را از نقشه سایت و نمایش در نتایج موتورهای جستجو حذف کنید، می‌توانید با استفاده از تنظیمات یوست سئو در صفحه و نوشته از قرار گرفتن در نقشه سایت و نتایج جستجو مستثنی کنید.

تنظیمات پیشرفته نقشه سایت

نحوه ایجاد نقشه سایت برای سایت‌هایی که وردپرسی نیستند

اگر سایت شما کمتر از 500 صفحه دارد و طراحی سایت شما با وردپرس انجام نشده است و در تولید نقشه سایت مشکل دارید برای تولید نقشه سایت نسخه‌ی رایگان Screaming Frog را نصب کنید. پس از نصب به قسمت Mode و سپس Spider بروید. آدرس URL صفحه اصلی خود را در باکس مربوطه با برچسب Enter URL to spider وارد کنید و Start را بزنید.

 

ایجاد نقشه سایت توسط screaming frog برای سایت هایی که وردپرسی نیستند.

نسخه رایگان screamingfrog تنها قادر به بررسی 500 صفحه از سایت شما هست. لذا اگر سایت شما بیش از 500 صفحه دارد استفاده از این ابزار برای ساخت نقشه سایت کارایی ندارد.

پس از پایان بررسی به منوی Sitemaps و سپس XML sitemap بروید. از آنجا که گوگل توجه چندانی به برچسب‌های <lastmod>، <changefreq> و <priority> ندارد، توصیه می‌کنیم که آن‌ها را در نقشه سایت خود قرار ندهید. همچنین بهتر است با رفتن به سربرگ Images تصاویر را در نقشه سایت خود قرار دهید.

 

نقشه سایت برای سایت هایی که cms نیست

دکمه Export را بزنید و فایل را با نام sitemap.xml ذخیره کنید و آن را در پوشه public_html سایت بارگذاری کنید. در نهایت نقشه سایت شما باید از ادرس زیر قابل دسترسی باشد.

 

yourdomain.com/sitemap.xml

نکته اصلی در استفاده از این روش و روش‌های مشابه برای ایجاد نقشه سایت این است که در صورت اضافه شدن صفحات جدید شما بایستی مجددا نقشه سایت را بسازید تا محتوای جدید نیز درون نقشه سایت نمایش داده شود. در واقع مزیت اصلی وردپرس و افزونه‌های سئو وردپرس در این است که این ابزارها با اضافه شدن محتوای جدید بصورت خودکار نقشه سایت شما را بروز می‌کنند.

 

ساخت نقشه سایت با ابزارهای آنلاین

xml sitemaps: ابزاری برای ساخت سایت مپ xml بصورت آنلاین

Slick Plan: این ابزار برای تولید نقشه سایت بصری با اشکال مختلف ایجاد شده است. اما پس از ساخت نقشه سایت بصری میتوانید خروجی xml از نقشه سایت دریافت کنید.

Inspyder: کافیست این برنامه را دانلود و نصب کرده و آدرس سایت خود را وارد کنید. نقشه سایت شما آماده است.

روش ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

برای این کار کافی است وارد گوگل سرچ کنسول شوید و به بخش Sitemaps بروید. سپس آدرس فایل نقشه سایتتان را در قسمت مربوطه وارد کنید و دکمه Submit را بزنید. با این کار، نقشه سایتی که تهیه کرده‌اید در گوگل سرچ کنسول ثبت می‌شود و توسط گوگل بررسی خواهد شد. در صورتی که هنوز گوگل سرچ کنسول را نصب نکرده‌اید به مقاله گوگل سرچ کنسول در وبلاگ نردبان سر بزنید.

 

نحوه-ثبت-نقشه-سایت-در-گوگل-سرچ-کنسول

نحوه قرار دادن نقشه سایت در فایل Robots.txt

فایل robots.txt حاوی دستورالعمل‌هایی برای موتورهای جستجو است که برای موتورهای جستجو مشخص می‌کند اجازه دسترسی به کدام بخش‌های وبسایت را دارند و دسترسی به کدام بخش‌ها برای آن‌ها مجاز نیست. اغلب موتورهای جستجو شناخته‌شده نظیر گوگل، بینگ و یاهو از این فایل پشتیبانی می‌کنند و محتویات موجود در آن را بررسی می‌کنند.

 

دستور sitemap در فایل robots.txt یک روش برای نشان دادن نقشه سایت به موتور جستجو است. این دستور برای اطمینان حاصل کردن از این است که هیچ صفحه‌ای در حین خزیدن در سایت فراموش نشود. با این وجود وجود نقشه سایت تاثیری در اولویت‌بندی خزش صفحات توسط ربات ندارد.

 

بعنوان مثال نحوه قرار گرفتن نقشه سایت در فایل robots.txt سایت نردبان به شکل زیر است. کافیست ادرس نقشه سایت خود را مشابه زیر در فایل robots.txt سایت خود قرار دهید. برای مشاهده و ویرایش فایل ربات به فایل منیجر در پنل هاست مراجعه کنید و درون فولدر public_html بدنبال فایل robots.txt بگردید. خوب است بدانید که بصورت پیش فرض این فایل وجود ندارد و برای ویرایش محتوای آن باید یک فایل متنی بصورت robots.txt ایجاد کنید و دستورات لازم را در آن قرار دهید.

 

sitemap: https://www.nardebangroup.com/sitemap.xml

مشکلات سایت مپ در گوگل سرچ کنسول

نقشه سایت در واقع مشخص کننده صفحاتی است که کسب رتبه در آن صفحات برای شما اهمیت دارد. با بررسی وضعیت نقشه سایت خود در گوگل سرچ کنسول صفحاتی از نقشه سایت که ایندکس نشده‌اند را بررسی کنید. اگر برای شما فهرست شدن آن صفحات مهم است بایستی برای رفع مشکل اقدام کنید.

 

بررسی مشکلات نقشه سایت یا سایت مپ

برای بررسی وضعیت ایندکس صفحات ثبت شده در نقشه سایت از قسمت بالا اقدام کنید.

از گزارش بالا برای بررسی دو مورد زیر استفاده کنید:

 

صفحاتی که فهرست شدن آن ها توسط گوگل برای شما مهم است.

صفحاتی که در حال حاضر فهرست شده‌اند.

بعنوان مثال برای سایت زیر در نقشه سایت محصولات یک سایت فروشگاهی سه عدد از محصولات Exclude شده اند و توسط گوگل فهرست نشده‌اند. با بررسی ادرس صفحات مشخص شد که این صفحات در بین محصولاتی هستند که تولیدشان متوقف شده است و برای ما دیگر اهمیتی ندارد که توسط گوگل فهرست شوند.

 

مشکل نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

خوب است بدانید:

اضافه کردن نقشه سایت به فایل robots.txt می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد. برای این کار، باید ادرس نقسه سایتتان را بصورت زیر در فایل robot.txt سایتتان اضافه کنید:

Sitemap: https://www.yourdomain.com/sitemap.xml

توجه داشته باشید که ادرس نقشه سایتتان را بصورت صحیح وارد کنید.

رفع ایرادات رایج وبسایت که روی نقشه سایت اثر می‌گذارند.

گوگل سرچ کنسول بیشتر مشکلات مربوط به نقشه سایت را به شما اعلام می‌کند.

 

صفحات بی‌کیفیت و بی‌ارزش موجود در نقشه سایت

تمام صفحات موجود در نقشه سایت باید صفحات محوری و قابل ایندکس باشند. اما برخی صفحات به مرور زمان و به خصوص اگر مطالب زیادی در سایت باشد وارد نقشه سایت می‌شوند که لزوما از کیفیت و ارزش زیادی برخوردار نیستند.

 

داشتن صفحات بی‌کیفیت به سه دلیل خوب نیست:

 

بودجه خزش را هدر می‌دهند: هدر دادن وقت و منابع گوگل برای بررسی صفحات بی‌کیفیت برای سئوی سایت ضرر دارد. این زمان و منابع را می‌توان برای بررسی و ایندکس کردن صفحات مهم‌تر به کار گرفت.

این صفحات اعتبار لینک صفحات مهم‌تر را می‌دزدند: یک رابطه روشن و مستقیم بین اعتبار یک صفحه و رتبه‌ی آن وجود دارد. لینک‌های داخلی که به صفحات بی‌ارزش منتهی می‌شود، تنها باعث هدر دادن اعتباری می‌شوند که می‌توانست به صفحات مهم‌تر واریز شود. (در مواردی حذف بخش زیادی از مطالب (خصوصا مطالب بی‌کیفیت‌تر) یک وبسایت می‌تواند به افزایش ترافیک آن سایت منجر شود).

این صفحات موجب کاهش کیفیت تجربه کاربر می‌شوند: برای بازدیدکنندگان، مشاهده‌ی صفحات این‌چنین هیچ ارزشی ندارد. حتی ممکن است کلیک کردن روی این صفحات و مشاهده‌ی آن‌ها برایشان آزاردهنده باشد و موجب ترک سایت از طرف آن‌ها شود.

در مجموع باید گفت که بهترین کار این است که تمام صفحاتی که محتوای بی‌کیفیت یا بی‌ارزش دارند را باید از سایت و نقشه سایت حذف کرد. البته باید دقت کرد که پس از انجام این کار، باید تمام لینک‌های داخلی منتهی به این صفحات را نیز حذف کرد. در غیر این صورت، مشکل جدیدی جای مشکل قبلی را خواهد گرفت.

 

صفحاتی که تصادفا از نقشه سایت کنار گذاشته شده‌اند

هرکدام از روش‌هایی را که پیش‌تر برای ایجاد نقشه سایت استفاده کنید، صفحاتی که برچسب noindex یا canonical (صفحاتی که ارجاعشان به صفحه‌ی دیگری است) دارند، در نقشه سایت گنجانده نمی‌شوند.

 

با این حال، اگر برچسب‌های noindex اتفاقی در سایتتان داشته باشید، ممکن است برخی صفحات از نقشه سایت کنار گذاشته شوند. برای بررسی این صفحات می‌توانید از ابزاری مانند Ahref استفاده کنید.

 

لیستی از صفحات Excluded یا کنار گذاشته شده نمایش داده می‌شود که بیشترشان احتمالا صفحاتی هستند که عمدا لحاظ نشده‌اند. اما با بررسی این لیست ممکن است به صفحاتی بربخورید که به صورت تصادفی در این لیست قرار گرفته‌اند.

 

در صورت مشاهده‌ی چنین صفحه‌ای، باید برچسب noindex را از آن حذف کنید و مجددا در نقشه سایت ثبت کنید. در صورتی که از یک CMS مانند وردپرس و افزونه یوست استفاده می‌کنید، این کار به صورت خودکار انجام خواهد شد.

 

پرسش‌های متداول درباره نقشه سایت

در این قسمت پاسخ تعدادی از سوالات متداول در مورد اهمیت نقشه سایت و نحوه ایجاد آن ارائه شده است. اگر پاسخ سوال شما در این قسمت نیست، سوال خود را قسمت نظرات برای ما بنویسید.

 

آیا سایت من به نقشه سایت نیاز دارد؟

ثبت نقشه سایت به بهتر دیده شدن صفحات سایت شما توسط گوگل کمک می‌کند. اگر سایت شما دارای تعداد صفحات و محصولات زیادی است توصیه ما به شما ایجاد نقشه سایت و ثبت آن در گوگل سرچ کنسول است. با این وجود اگر سایت شما تک صفحه‌ای یا یک سایت کوچک با تعداد صفحات کم (زیر 50 صفحه) است می‌توانید از استفاده از این ابزار صرف نظر کنید.

 

نحوه ایجاد نقشه سایت برای سایت‌های فروشگاهی چگونه است؟

اگر سایت شما وردپرسی است همانند سایت‌های معمولی با استفاده از افزونه‌های سئو وردپرس میتوانید برای محصولات سایت خود نیز نقشه سایت بسازید.

 

اهمیت نقشه سایت در سئو چیست؟

نقشه سایت بررسی و فهرست شدن صفحات سایت شما را برای گوگل تسهیل می‌کند. ساخت سایت مپ و استفاده از آن به تنهایی تضمین کننده افزایش رتبه شما نیست.

 

چه صفحاتی را باید در سایت مپ قرار داد؟

شما باید مهمترین صفحات سایت خود را درون نقشه سایت قرار دهید. صفحاتی که کسب رتبه در گوگل در آن صفحات برای شما مهم است. از اضافه کردن صفحات با محتوای تکراری در نقشه سایت نظیر برچسب‌های نوشته و محصولات خودداری کنید.

 

سخن آخر

همانطور که توضیح دادیم ساخت نقشه سایت و ثبت آن در گوگل امری ساده و آسان است. مخصوصا اگر سایت شما وردپرسی باشد و از افزونه سئو مناسب نظیر یوست سئو برای ایجاد آن استفاده کنید. علیرغم اهمیت نقشه سایت در سئو بایستی به خاطر داشته باشید که نقشه سایت یک فاکتور رتبه بندی نیست و ارتباطی به رتبه سایت در گوگلا ندارد. در واقع سایت مپ تنها به بررسی سریعتر و راحت‌تر محتوای سایت شما توسط گوگل کمک می‌کند.

 

امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما از چه افزونه ای برای تولید نقشه سایت استفاده می‌کنید؟ سوالات و نظرات خود را برای ما در قسمت نظرات بنویسید.

منبع : نردبان